Friday, April 8, 2011

Al Mawa'izd Al Badi'ah (Segala Pengajaran Yang Indah Indah)



Hai segala anak Adam lelaki dan perempuan.Percayakan oleh kamu akan segala pengajaran ini jangan engkau syak akan dia kerana segala pengajaran ini di ambil dari perkataan Allah SWT ,dan setengahnya diambil dari perkataan Rasulullah SAW,dan setengahnya ku ambil dari perkataan sahabat radhiayallahu'anhuma,dan setengahnya ku ambil dari auliya' Allah ra,dan setengahnya ku ambil dari ulama dan hukama yang amilin rahimahullah 'alaihim.

Asy-Syeikh Abdul Rauf Fanshuri Acheh

Pengajaran Pertama

Berkata Allah SWT, tercengang Aku bagi barangsiapa yang yakin ia akan mati,maka betapa suka ia.

(Dan) tercengang Aku barangsiapa yang yakin ia akan hisab yakni kira kira pada hari kiamat,maka betapa menghimpunkan ia akan harta.

(Dan) tercengang bagi barangsiapa yang yakin ia akan kubur,maka betapa tertawa-tawa ia dan ajaiblah Aku,yakni hairanlah Aku bagi barangsiapa yang yakin ia akan akhirat,maka betapa bersenang senang di dalam dunia.

(Dan) tercengang Aku bagi barangsiapa yang yakin ia akan fana dunia dan hilangnya betapa ia mengambil ketetapan ia di dalam dunia.

(Dan)tercenganglah Aku bagi orang yang alim ia dengan lidahnya dan jahil dengan hatinya.

(Dan)tercenganglah Aku bagi orang yang bimbang ia dengan keaiban manusia padahal lupa ia akan keaiban dirinya.

(Dan) tercenganglah Aku bagi barang yang bersuci ia dengan air pada zahir jua padahal ia tiada menyuci akan hatinya.

Dan tercenganglah Aku bagi orang yang mengetahui ia akan bahawasanya Allah Ta'ala itu Amat melihat kepadanya,maka betapa ia derhaka akan dia.

Dan tercenganglah Aku bagi orang yang mengetahui ia akan bahawasanya dirinya itu lagi akan mati padahal seorang dirinya dan masuk kubur ia padahal seorang dirinya,maka betapa berjinak jinak ia dengan segala manusia tiada Tuhan melainkan Allah padahal sebenarnya bermula Muhammad itu hambaKu dan RasulKu.

No comments:

Post a Comment